FLUX DE ȘTIRI
Ministerul Educației Naționale


  • Consultări cu partenerii sociali în cadrul ședinței Comisiei de Dialog Social (14 august)
    14 Aug 2019

    Ministrul interimar al Educației Naționale, Valer-Daniel Breaz, a participat miercuri, 14 august, la ședinţa Comisiei de Dialog Social (CDS), desfășurată la sediul Ministerului Educației. În cadrul întâlnirii au fost prezentate și dezbătute o serie de proiecte de acte normative inițiate de MEN și propuse spre aprobare în perioada următoare. 

    Pe ordinea de zi au fost incluse drafturile ordinelor de ministru care aprobă calendarul și metodologiile de desfășurare a examenelor naționale din anul 2020 (Evaluarea Națională a elevilor de clasa a VIII-a, Bacalaureat, certificarea calificării profesionale a absolvenţilor din învăţământul profesional şi tehnic preuniversitar în anul şcolar 2019-2020, Definitivat), respectiv calendarul și metodologia admiterii în învăţământul profesional de stat pentru anul şcolar 2020-2021.

    În același context, a fost luat în discuție proiectul metodologiei privind fundamentarea cifrei de școlarizare pentru învățământul preuniversitar de stat, evidența efectivelor de antepreșcolari, preșcolari și elevi școlarizați în unitățile de învățământ particular, precum și emiterea avizului conform în vederea organizării rețelei unităților de învățământ preuniversitar pentru anul școlar 2020-2021.

    Un alt subiect l-a constituit proiectul de hotărâre de Guvern pentru modificarea art. 4 din Hotărârea Guvernului nr. 863/2016 pentru aprobarea metodologiei de calcul şi stabilirea tarifului maxim/kilometru aferent abonamentului de transport prevăzut la alin. (3) al art. 84 din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011.

    Punctele de vedere și sugestiile formulate vor fi transmise tuturor direcțiilor și instituțiilor implicate în procesul decizional. Potrivit legii, proiectele dezbătute de membrii CDS nu sunt supuse votului, avizul partenerilor de dialog social fiind consultativ.

    La ședința de astăzi au participat reprezentanții Ministerului Educației Naționale, sindicatelor din învățământ (Federația Sindicatelor Libere din Învățământ, Federația Sindicatelor din Educație „Spiru Haret” și Federația Sindicală „Alma Mater”) și ai confederațiilor patronale (COMPIROM, CONCORDIA și UGIR). Au fost prezenți, de asemenea, membri ai asociaților naționale și locale de elevi, organizațiilor studențești și Federației Naționale a Asociațiilor de Părinți - Învățământ Preuniversitar.

    BIROUL DE COMUNICARE



  • Zece premii pentru echipele României la Olimpiada Internaţională de Astronomie şi Astrofizică (2019)
    12 Aug 2019

    Cele două echipe ale României, participante la a XIII-a ediţie a Olimpiadei Internaţionale de Astronomie şi Astrofizică (Keszthely/Ungaria, 2-10 august), au repurtat un succes de excepție: zece premii, dintre care două medalii de aur, patru medalii de argint și patru medalii de bronz.

    Medalia de aur și locul I absolut la proba de Planetariu au fost obținute de David-Corneliu Turturean (clasa a X-a/Colegiul Național „Ștefan cel Mare” din Suceava). De asemenea, cu medalie de aur a fost distins și Robert-Gabriel Pășcălău (clasa a XI-a/Colegiul Național „Mircea cel Bătrân” din Constanța). Ambii elevi au făcut parte din echipa A.

    Medaliile de argint au revenit următorilor elevi: Paul-Florin Rebenciuc (clasa a XI-a/Colegiul Național „Ștefan cel Mare” din Suceava), George-Cristian Ardeleanu (clasa a IX-a/Liceul Teoretic Internațional de Informatică din București) - echipa A, respectiv Constantin-Daniel Nicolae (clasa a XI-a/Liceul Teoretic „Ovidius” din Constanța) și Theodor Iosif (clasa a XI-a/Liceul Teoretic Internațional de Informatică din București) - echipa B

    Vlad Roșca (clasa a XII-a/Liceul Teoretic Internațional de Informatică din București) - echipa A, alături de Daria Teodora Hărăbor (clasa a X-a/Colegiul Național „Vasile Alecsandri” din Galați), Flavia-Cristiana Pascal (clasa a X-a/Colegiul Național „Petru Rareș” din Piatra Neamț) și Mihai Vasile (clasa a XI-a/Liceul Teoretic Internațional de Informatică din București - echipa B, și-au adjudecat medaliile de bronz.

    Echipele României au fost coordonate și însoțite de lector universitar dr. Cristian Pîrghie (Universitatea „Ştefan cel Mare” din Suceava), prof. Victor Păunescu (Liceul Tehnologic Dacia din Bucureşti) și prof. dr. Petru Crăciun (inspector de specialitate - Inspectoratul Școlar Județean Suceava). 

    Competiția a reunit peste 200 de concurenți din 44 de țări.



  • Ministerul Educației Naționale anunță lansarea proiectului „Implicarea eficace a părților interesate în activități externe de asigurare a calității/ESQA”, derulat sub egida Programului ERASMUS+
    09 Aug 2019

    Ministerul Educației Naționale, prin Unitatea de Management al Proiectelor cu Finanțare Externă, a demarat implementarea proiectului Implicarea eficace a părților interesate în activități externe de asigurare a calității ESQA, cod 607068-EPP-1-2018-1-RO-EPPKA3-BOLOGNA, aprobat de către Agenția Executivă Educație, Audiovizual și Cultură, în vederea co-finanţării din Programul ERASMUS+: Învățământ Superior - Alianțele cunoașterii, Suport Bologna, Jean Monnet, acțiunea cheie Suport pentru implementarea reformelor la nivelul Ariei Europene a Învățământului Superior (EHEA).

    Proiectul se derulează pe o perioadă de 2 ani și este implementat în parteneriat cu Agenția Română de Asigurare a Calității în Învățământul Superior (ARACIS), precum și cu agenții de asigurare a calității din Bulgaria, Danemarca, Franța și Moldova, dar și cu Organizația Europeană a Studenților (ESU), Asociația Europeană pentru Asigurarea Calității în Învățământul Superior (ENQA) și Asociația Europeană a Instituțiilor de Învățământ Superior (EURASHE).

    Principalul obiectiv vizat îl reprezintă identificarea mijloacelor prin care este posibilă creșterea implicării actorilor interesați în procesele de asigurare externă a calității, la nivelul țărilor membre în Aria Europeană a Învățământului Superior, în concordanță cu prevederile Standardelor și Liniilor Directoare pentru asigurarea calității în Spațiul European al Învățământului Superior (ESG) 2015.

    Prin activitățile sale, proiectul sprijină Grupul de Monitorizare a Procesului Bologna (Bologna Follow-Up Group/BFUG), asigurarea calității fiind una dintre reformele cheie vizate de acesta.

    În vederea atingerii obiectivului vizat, se va realiza mai întâi un studiu la nivelul țărilor membre EHEA, analizând implicarea părților interesate în procesele de asigurare externă a calității, cu identificarea și prezentarea unor exemple de bună practică. Cele 5 agenții de asigurare a calității membre în consorțiu vor participa la activități de tip peer review și peer-learning, în etapa de diagnoză.

    În baza acestor rezultate, va fi dezvoltat un Ghid, care are în vedere, în principal, definirea rolului și profilului diferitelor categorii de actori, proceduri pentru recrutarea acestora, adecvate profilului definit, modalități eficace de implicare a acestora în activitățile de asigurare a calității, incluzând o mai bună comunicare sau cursuri de formare adecvate. În final, agențiile partenere vor analiza și identifica măsurile necesare pentru aplicarea prevederilor Ghidului în activitatea proprie de asigurare a calității.

    Având în vedere parteneriatul constituit precum și activitățile propuse, se așteaptă ca proiectul să aibă un impact important la nivelul țărilor membre în Aria Europeană a Învățământului Superior, pe termen lung contribuind la creșterea relevanței și impactului proceselor de asigurare a calității.



  • Data de începere a noului an școlar: 9 septembrie 2019
    08 Aug 2019

    În urma solicitării prim-ministrului Viorica Dăncilă, adresată ministrului Educației Naționale, de a stabili data începerii noului an școlar prin consultarea tuturor părților implicate, ministrul interimar al Educației, Valer-Daniel Breaz, a decis ca prima zi de cursuri din anul școlar 2019-2020 să fie luni, 9 septembrie.

    Decizia a fost luată ca urmare a discuțiilor purtate între reprezentanții Ministerului Educației Naționale și partenerii săi de dialog social.

    Structura anului școlar cuprinde semestrul I (9 septembrie - 20 decembrie 2019) şi semestrul al II-lea (13 ianuarie - 12 iunie 2020), cursurile fiind dispuse pe durata a 35 de săptămâni. 

    Vacanţele elevilor din toate ciclurile de învățământ sunt programate astfel: 

    ➢ vacanţa de iarnă (21 decembrie 2019 - 12 ianuarie 2020);

    ➢ vacanţa de primăvară (4 aprilie - 21 aprilie 2020);

    ➢ vacanţa de vară (13 iunie - data din septembrie 2020 la care vor începe cursurile anului şcolar 2020 - 2021).

    Clasele din învăţământul primar şi grupele din învăţământul preşcolar beneficiază de vacanţă în săptămâna 26 octombrie - 3 noiembrie 2019. 

    Pentru clasele a XII-a zi, a XIII-a seral şi frecvenţă redusă, anul şcolar se încheie în data de 29 mai 2020, iar pentru clasa a VIII-a, în data de 5 iunie 2020.

    Pentru clasele din învăţământul liceal - filiera tehnologică, cu excepţia claselor mai sus-menționate şi pentru clasele din învăţământul profesional, anul şcolar are 37 de săptămâni de cursuri.

    Calendarul examenelor/evaluărilor naţionale, al examenelor de absolvire, respectiv de certificare/atestare a calificării profesionale/a competenţelor, precum şi calendarul admiterii în clasa a IX-a se aprobă prin ordine distincte ale ministrului Educaţiei.

    BIROUL DE COMUNICARE

     

     



  • Precizări cu privire la prima rectificare bugetară pe anul 2019
    07 Aug 2019

    Ca urmare a discuţiilor din spaţiul public cu privire la proiectul primei rectificări bugetare din acest an, Ministerul Educaţiei Naţionale face următoarele precizări:

    Bugetul Ministerului Educației Naționale, aprobat prin Legea bugetului de stat pe anul 2019, a beneficiat de o creștere de aproape 10 miliarde de lei față de bugetul acordat în anul 2018, iar execuția pe primul semestru este de 46%.

    Prin proiectul rectificării bugetare se propune diminuarea cheltuielilor cu suma de circa 1,03 miliarde de lei, repartizată astfel:

    - 400 de milioane de lei la Titlul 10 „Cheltuieli de personal”, în urma supraestimării acestei categorii de cheltuieli la alcătuirea bugetului la începutul anului. De asemenea, prin plata obligațiilor către personalul didactic generate de sentințele judecătorești au fost obținute economii cu dobânzile aferente. Suma rămasă după rectificare asigură plata salariilor până la sfârșitul anului, plata titlurilor executorii, precum și plățile ce derivă din aplicarea Legii nr. 85/2016.

    - 440 milioane de lei la Titlul 57 „Asistența socială”, sume aferente programului „Merg la școală”, întrucât, până în prezent, actul normativ necesar derulării acestui program nu a fost aprobat. Facem precizarea că Ministerul Educației Naționale derulează la ora actuală, cu finanțare de la bugetul de stat, un program de asigurare a rechizitelor școlare pentru copiii care provin din familii cu venituri reduse. Media rămasă de cheltuit pentru semestrul II la acest titlu, cu 84% mai mare decât media lunară a plăților pe primul semestru, permite derularea în continuare a actualului program pentru rechizite școlare. Totodată, MEN asigură din fonduri externe nerambursabile rechizite școlare prin Proiectul „Rechizite pentru preșcolari și elevi - Șanse egale la educație.”

    - 109.4 milioane lei la Titlul „Transferuri între unități ale adiministrației publice” și 7 milioane de lei la „Bunuri și servicii”. Menționăm că la aceste capitole, sumele anulate reprezintă reținerile de 10% efectuate potrivit Legii 500/2002 privind finanțele publice, sume ce nu se repartizează în semestrul al doilea decât dacă este necesar, după examinarea de către Guvern a execuției bugetare pe primul semestru.

    - 80 de milioane de lei la Titlul 59 „Alte cheltuieli”. Diminuarea bugetului MEN la acest titlu nu afectează sub nicio formă plata burselor, respectiv a dobânzilor.

    - 20 de milioane de lei la „Active nefinanciare”, ca urmare a menținerii nivelului cheltuielilor, în semestrul II, la un nivel comparabil cu plățile efectuate în primul semestru al anului.

    Referitor la Titlul 58 „Proiecte cu finanțare din fonduri externe nerambursabile aferente cadrului financiar 2014-2020”, suma de 2.1 miliarde de lei rămâne în buget drept credite de angajament, ceea ce dă posibilitatea începerii și derulării proiectului „Instrumente pentru clasă - table interactive”.

    De asemenea, prin proiectul rectificării bugetare, la Titlul 65 „Cheltuieli aferente programelor cu finanțare rambursabilă” se propune suplimentarea bugetului cu suma de 30 de milioane de lei credite bugetare, în vederea finalizării obiectivelor de investiții aferente Proiectului privind ducația timpurie (PRET), respectiv pentru finanțarea Proiectului privind învățământul secundar - ROSE.

    Totodată, pentru învățământul universitar, prin rectificare, se propune majorarea cheltuielilor cu suma de 500 milioane lei, asigurată prin majorarea veniturilor proprii cu suma de 250 milioane lei și reglementarea utilizării disponibilităților din anii anteriori în limita sumei de 250 milioane lei.

    Menționăm că după rectificarea bugetară, bugetul Ministerului Educației Naționale continuă să beneficieze de fonduri mai mari cu 42,4% faţă de anul 2018.