FLUX DE ȘTIRI
Ministerul Educației Naționale


  • Premiul I la Olimpiada Internațională de Limbă și literatură latină Certamen Horatianum (Venosa, Italia)
    19 Apr 2019

    Victor Șera, elev în clasa a XII-a la Liceul de Informatică „Tiberiu Popoviciu” din Cluj-Napoca, a urcat pe cea mai înaltă treaptă a podiumului concursului Certamen Horatianum (ediția a XXXIII-a), obținând premiul I în clasamentul internațional.

    Premiul a fost însoțit de o elogioasă motivație a comisiei de evaluare: „Mesajul textului lui Horatius este exprimat clar, printr-o traducere cursivă, fidelă textului original. Comentariul literar, construit de o manieră precisă și originală în același timp, bogat în interpretări stilistice adecvate, dezvoltă tema propusă în mod pertinent, erudit și exhaustiv”.

    Din echipa României a făcut parte și Paul Horea Hossu (clasa a XII-a/Colegiul Național „Gheorghe Șincai” din Cluj-Napoca). Cei doi elevi au fost pregătiți și însoțiți de prof. dr. Alexandru Cristian Dudău (Colegiul Național „Gheorghe Şincai” din Cluj-Napoca).

    Olimpiada Internațională de Limbă și literatură latină - Certamen Horatianum s-a desfășurat în perioada 14-17 aprilie 2019, la Venosa (Italia), fiind considerată una dintre cele mai prestigioase competiții umaniste din învățământul preuniversitar european, recunoscută de UNESCO pentru promovarea excelenței în educație și a patrimoniului cultural universal. 

    În urma rezultatului obținut la ediția din anul 2019, România își consolidează poziția a treia în clasamentul internațional al distincțiilor acordate în istoria concursului.

    BIROUL DE COMUNICARE



  • Au fost aprobate procedurile şi calendarul privind înscrierea/reînscrierea în învăţământul preşcolar (2019-2020)
    18 Apr 2019

    Ministerul Educaţiei Naţionale a stabilit, în vederea cuprinderii în învăţământul preşcolar a copiilor cu vârste între 3 şi 6 ani, derularea succesivă a următoarelor etape (la nivelul fiecărei unităţi de învăţământ): 

    • reînscrierea copiilor care frecventează grădinița în acest an şcolar şi doresc să o frecventeze şi în anul şcolar 2019-2020
    • înscrierea copiilor nou-veniţi

    Reînscrierile vor începe în data de 6 mai, iar înscrierile se vor realiza începând cu data de 21 mai.

    Orarul reînscrierilor/înscrierilor va fi stabilit de conducerea unităţii de învăţământ şi va fi afişat, la loc vizibil, în fiecare grădiniţă, pentru informarea părinţilor şi a publicului interesat, inclusiv pe site-ul acesteia (dacă există) şi, eventual, pe site-urile inspectoratelor şcolare.

    Ocuparea locurilor libere, după finalizarea procesului de reînscriere, se va face, de regulă, în ordinea descrescătoare a grupelor de vârstă, astfel: grupa mare, grupa mijlocie şi grupa mica.

    În situaţia în care, într-o unitate de învăţământ, numărul cererilor de înscriere este mai mare decât numărul locurilor libere, vor fi aplicate, succesiv, criterii de departajare generale și criterii de departajare specifice.

    Criteriile generale de departajare sunt următoarele:

    • existența unui document care dovedește că un copil este orfan de ambii părinți (situația copilului care provine de la o casă de copii/un centru de plasament/plasament familial se asimilează situației copilului orfan de ambii părinți);
    • existența unui document care dovedește că este orfan de un singur părinte;
    • existența unui frate/a unei surori înmatriculat/înmatriculate în unitatea de învățământ respectivă;
    • existența unui certificat medical de încadrare în grad de handicap a copilului.

    Criteriile specifice de departajare (elaborate de fiecare unitate de învăţământ preşcolar, aprobate de Consiliul de administraţie al acesteia şi avizate de Inspectoratul Şcolar Judeţean/al municipiului Bucureşti până la data de 18 mai) nu pot fi discriminatorii și nu pot include liste de preînscrieri. Pentru criteriile specifice stabilite, unitatea de învățământ va preciza documentele doveditoare pe care părintele trebuie să le depună în momentul completării/validării cererii-tip de înscriere. Criteriile specifice de departajare vor fi aplicate doar după epuizarea criteriilor generale.

    Pentru asigurarea transparenţei procesului de reînscriere/înscriere, conducerile unităţilor de învăţământ preşcolar vor afişa, la vedere, pentru toţi cei interesaţi, următoarele informaţii:

    • capacitatea instituţiei (numărul de copii pentru care a fost proiectată);
    • numărul de locuri aprobat prin planul de şcolarizare pentru anul şcolar 2019-2020 (pe grupe de vârstă: mică, mijlocie, mare);
    • criteriile generale şi criteriile specifice pentru înscrierea copiilor;
    • numărul de copii reînscrişi/înscrişi zilnic (în perioada stabilită) din totalul disponibil.

    Cifra de școlarizare pentru învățământul preșcolar asigură cuprinderea tuturor copiilor în grădinițe.

    Menţionăm că unităţile de învăţământ preșcolar privat au și obligaţia afişării la loc vizibil a informaţiilor privind statutul acestora: autorizate să funcţioneze provizoriu sau acreditate de Agenția pentru Asigurarea Calităţii în Învăţământul Preuniversitar (ARACIP).

    BIROUL DE COMUNICARE



  • INFORMARE privind remedierea situației unităților de învățământ preuniversitar care dețin grupuri sanitare situate în curte, fără apă curentă și fără canalizare
    17 Apr 2019

    Autorizarea sanitară a construcțiilor de învățământ preuniversitar de stat și îndeplinirea standardelor în vigoare pentru desfășurarea activităților școlare într-un cadru sigur și modern reprezintă, încă din anul 2017, două dintre prioritățile Executivului.

    În vederea asigurării unui sistem educațional de calitate, prin elaborarea de politici publice integrate, în acord cu prevederile Programului de Guvernare, Ministerul Educației Naționale a întreprins următoarele demersuri în ultimii doi ani:

    • În anul 2019, în bugetul Ministerului Educaței Naționale la Capitolul Cheltuieli de capital, Titlul 51 Transferuri între unități ale administrației publice, a fost alocată suma de 65 milioane lei pentru îmbunătățirea condițiilor în cele 1.180 de unități de învățământ care funcționează, în prezent, cu grupuri sanitare neconforme, dotate necorespunzător sau amplasate în exteriorul construcțiilor de învățământ.
    • Este în curs de promovare o hotărâre de Guvern ce reglementează cadrul pentru repartizarea acestor fonduri unităților administrativ-teritoriale, prin intermediul inspectoratelor școlare județene, în anul 2019.
    • În anul 2017, în rețeaua de învățământ preuniversitar de stat funcționau 2.219 unități de învățământ cu grupuri sanitare situate în curte, fără apă curentă și fără canalizare. Dintre acestea, 730 de unități de învățământ au fost cuprinse în finanțare prin diferite programe gestionate de către MDRAP* (PNDL I și II), MF (POR) și MEN (PRET - program prin care au fost construite grădinițe noi dotate corespunzător).
    • Drept urmare, în anul 2018 au rămas 1.489 de unități de învățământ care funcționau cu grupuri sanitare în exteriorul construcțiilor. Pentru 309 dintre aceste unități de învățământ, situația neconformă a fost remediată.
    • De asemenea, în anul 2019 vor continua lucrările începute în anii trecuți la circa 5.095 de unități de învățământ preuniversitar cuprinse în programele derulate prin MDRAP - PNDL I, PNDL II, AFIR și prin POR.
    • Prin coordonarea Unităţii de Management al Proiectelor pentru Modernizarea Reţelei Şcolare si Universitare (UMPMRSU), Ministerul Educaţiei Naţionale derulează Proiectul privind Reforma Educaţiei Timpurii în România (PRET), ale cărui obiective sunt reabilitarea și construcţia de grădiniţe. De asemenea, este în derulare și Proiectul privind Reabilitarea Infrastructurii Şcolare (PRIS), prin intermediul căruia sunt realizate reabilitarea și construcţia de unități din învăţământul preuniversitar.
    • În perioada 2017 - 2019 prin Proiectul Reforma Educației Timpurii în România au fost finalizate lucrările pentru 64 de grădinițe, iar prin Proiectul Reabilitarea Infrastructurii Școlare, pentru 32 de școli. În anul 2019, sunt în curs de execuție 96 de grădinițe și două școli.

    * În vederea îmbunătățirii condițiilor din aceste unități, Ministerul Educației Naționale a semnat un protocol de colaborare cu MDRAP, deoarece în conformitate cu prevederile OUG nr. 28/2013, MDRAP este autoritatea desemnată să coordoneze Programul Național de Dezvoltare Locală și să finanțeze lucrările de construcții/intervenții la unitățile de învățământ pentru realizarea/extinderea/ reabilitarea/ modernizarea/dotarea acestora. În baza acestui protocol, MEN acordă sprijin pentru identificarea necesităților pentru fiecare unitate de învățământ preuniversitar de stat.



  • Întâlnire de lucru privind colaborarea româno-slovacă în domeniul educației
    16 Apr 2019

    Reprezentanții Ministerului Educației Naționale și ai Agenției Române pentru Asigurarea Calității în Învățământul Superior s-au întâlnit marți, 16 aprilie, cu o delegație parlamentară slovacă, aflată în vizită în România.

    Cele două părți și-au exprimat satisfacția față de foarte buna colaborare în domeniul educației. Programul interministerial de cooperare în sectorul educației, semnat la București, în luna septembrie a anului trecut, reprezintă o confirmare a interesului de continuare și consolidare a acestor relații.

    Oficialii Ministerului Educației Naționale au apreciat sprijinul autorităților slovace pentru învățământul în limba maternă destinat minorității slovace din România, concretizat prin detașarea în școlile în care se predă limba maternă slovacă a unor cadre didactice calificate, respectiv dotarea cu resurse educaționale relevante. Parlamentarii slovaci au apreciat preocuparea autorităților române pentru asigurarea unui învățământ de calitate pentru minoritatea slovacă din România

    În cadrul dialogului a fost subliniată și preocuparea pentru identificarea unor soluții comune în vederea valorificării oportunităților de parteneriat academic și a mobilităților. Cele două părți au făcut un schimb de opinii cu privire la importanța asigurării calității în învățământului superior și o mai bună aliniere a acestuia la nevoile pietei muncii.

     



  • Măsuri în urma incidentului petrecut într-o unitate de învățământ preuniversitar din județul Iași
    16 Apr 2019

    Consiliul de Administrație al Inspectoratului Școlar Județean Iași, întrunit în ședință extraordinară în cursul zilei de marți, 16 aprilie, a luat decizia destituirii imediate a directorului Școlii Profesionale Brăești, unitate de învățământ cu personalitate juridică în subordinea căreia funcționează Grădinița și Școala cu clasele I-IV Buda (comuna Brăești, județul Iași).

    Decizia a fost cauzată de faptul că nu au fost asigurate condițiile de securitate/siguranță pentru elevii din cadrul acestei unități de învățământ.

    De asemenea, s-a dispus numirea unei comisii de cercetare disciplinară internă privind incidentul în urma căruia a rezultat decesul unui copil în vârstă de trei ani.

    Menționăm că Ministerul Educației Naționale are în lucru un proiect de Hotărâre de Guvern pentru transferarea resurselor financiare necesare către primării, în vederea efectuării lucrărilor de extindere/reabilitare/modernizare/dotare a 1180 de școli cu grup sanitar în curte.

    BIROUL DE COMUNICARE