FLUX DE ?TIRI
Ministerul Educației și Cercetării


  • Din 24 august începe „TeleȘcoala profesorilor”
    11 Aug 2020

    Ministerul Educației și Cercetării în parteneriat cu Televiziunea Română organizează programul de formare pentru cadrele didactice: „TeleȘcoala profesorilor”.

    Pe durata a 15 cursuri, cadrele didactice vor avea posibilitatea să parcurgă conținuturi cu privire la utilizarea platformelor educaționale pentru susținerea de lecții on-line. Tematica abordată vizează funcționalitățile puse la dispoziție, în mod gratuit, de către Google și Microsoft, respectiv platformele G Suite for Education și Microsoft Office 36.

    Difuzarea cursurilor se va realiza începând cu data de 24 august, de luni până vineri, în intervalul orar 9:00-9:30, cu reluare în aceeași zi, în intervalul orar 15:00-15:30, pe postul TVR2. De asemenea, cursurile vor fi disponibile pe canalele de YouTube ale Televiziunii Române și Ministerului Educației și Cercetării.

    „Pentru că educația trebuie să continue în orice condiții, Ministerul Educației și Cercetării vine în sprijinul tuturor cadrelor didactice din România prin acest program de formare, un program complementar-suport, menit să susțină învățarea on-line atât de necesară în condițiile actuale!”, a declarat Monica Anisie, ministrul educației și cercetării.

    Programul de formare „TeleȘcoala profesorilor” se înscrie în strategia de dezvoltare a competențelor cadrelor didactice pentru învățarea on-line.



  • 60,76%: rata de promovare a concursului național de titularizare - sesiunea 2020 (după soluționarea contestațiilor)
    11 Aug 2020

    În urma reevaluării lucrărilor contestate la proba scrisă din cadrul concursului național pentru ocuparea posturilor didactice din învățământul preuniversitar, rata de promovare a crescut la 60,76%, cu 2,12% față de cea inițială (58,66%). În 2019, după soluționarea contestațiilor, rata de promovare a fost de 48.37%, iar în 2018, de 49.17%.

    Anul acesta, numărul total al contestațiilor depuse a fost de 4.181În cazul a 4.028 de contestații (96,34%), notele au fost modificate astfel: pentru 2.594 de lucrări contestate, notele inițiale au fost mărite, în timp ce pentru 1.434 de lucrări notele inițiale au fost micșorate.

    Pe tranșe de note, situația finală are următoarea configurație: 244 de candidați (număr ușor modificat în raport cu prima afișare: 239) au obținut nota 10 (zece), iar 14.789 de candidați au obținut note între 7 și 9,99, restul obținând note sub 7 (șapte).

    Pentru absolvenții din promoția curentă, totalul notelor peste 7 (șapte) a crescut cu 1,81% după rezolvarea contestațiilor. Mai exact, 60,19% (58,38% - rata inițială) dintre candidați au obținut note peste 7 (șapte).

    Reamintim că în centrele de evaluare au fost notate 24.732 de lucrări, întrucât: 2.145 de candidați s-au retras din concurs din motive personale sau medicale, în conformitate cu prevederile metodologiei, 32 de candidați au fost eliminați pentru fraudă sau tentative de fraudă, iar lucrările a 93 de candidați au fost anulate din motive legate de nerespectarea metodologiei. Candidații eliminați pentru fraudă sau tentativă de fraudă nu vor fi repartizați pe posturi didactice în anul școlar 2020-2021.

    Pentru angajarea pe perioadă nedeterminată (titularizare), candidații trebuie să obțină la proba scrisă minimum nota 7 (șapte), iar pentru angajarea pe perioadă determinată (suplinire), minimum nota 5 (cinci).

    Repartizarea candidaților pe posturile didactice de predare vacante, publicate pentru angajare pe perioadă nedeterminată, în ordinea descrescătoare a notelor obținute la proba scrisă, se realizează în ședințe publice sau on-line, organizate de către inspectoratele școlare, în perioada 12 - 14 august.

    Detalii suplimentare sunt disponibile atât pe site-ul titularizare.edu.ro, unde Ministerul Educației și Cercetării a publicat astăzi, 11 august, la ora 11:00, rezultatele finale, cât și în dosarul de presă publicat aici: link.



  • Denumirile titlurilor și calificărilor din învățământul superior, reglementate prin Hotărâre a Guvernului
    07 Aug 2020

    Executivul a adoptat în ședința de astăzi, 7 august 2020, o hotărâre prin intermediul căreia sunt reglementate denumirile titlurilor și calificărilor conferite absolvenților învățământului universitar de licență, înmatriculați în anul I de studii în anii universitari 2017 - 2018, 2018 - 2019, 2019  - 2020 și 2020 - 2021. Actul normativ stabilește și nivelurile de calificare corespunzătoare fiecărei calificări.

    Prin aprobarea noului act normativ și a nomenclatorului aferent, instituțiile de învățământ superior au la dispoziție un instrument de lucru unitar, în vederea completării diplomelor și suplimentelor la diplomă pentru absolvenții învățământului universitar de licență, înmatriculați în anul I de studii, în anii universitari anterior menționați.

    În același timp, se  asigură o mai bună pregătire profesională, o inserție mai sigură  pe piața muncii a tuturor categoriilor de absolvenți, o mai bună înțelegere a angajatorilor privind oferta de formare, precum și o eficientă informare a elevilor, a studenților și a altor categorii interesate privind calificările pe care le pot obține în sistemul național de calificări.

    De asemenea, hotărârea adoptată astăzi reprezintă un nou pas spre calea armonizării legislației naționale cu cea europeană. Nomenclatorul propriu-zis constituie punctul de reper pentru completarea corectă a suplimentului la diplomă, instrumentul care contribuie în mod substanțial la optimizarea transparenței diplomelor și a calificărilor în spațiul european.

    Toate acestea vin în contextul în care denumirea calificărilor și nivelul de calificare capătă o importanță deosebită în procesul de recunoaștere a calificărilor menționate în documente europene, precum:

    • Convenția Internațională privind recunoașterea Calificărilor din învățământul superior, adoptată la a 40 – a Conferință Generală UNESCO din 25 noiembrie 2019;
    • Recomandarea Consiliului din 26 noiembrie 2018 privind promovarea recunoașterii reciproce automate a calificărilor dobândite ca urmare a absolvirii unui ciclu secundar superior de învățământ și formare, precum și a rezultatelor perioadelor de învățare petrecute în străinătate;
    • Decizia de punere în aplicare (UE) 2018/2021 a Comisiei din 18 iulie 2018 privind adoptarea unor standarde și formate tehnice necesare pentru funcționarea corelării automate prin intermediul platformei IT comune, utilizând clasificarea europeană și interoperabilitatea între sistemele naționale și clasificarea europeană - noul Europass.

    Mai precizăm că, în vederea implementării în continuare a recomandărilor europene și internaționale privind recunoașterea calificărilor, inclusiv recunoașterea automată și noul Europass, Ministerul Educației și Cercetării trebuie să parcurgă o serie de pași esențiali pentru acest proces. O etapă importantă din această foaie de parcurs se realizează prin hotărârea aprobată astăzi, care completează actele normative existente cu denumirea titlului calificărilor și nivelul de calificare, elemente esențiale în procesul de recunoaștere a calificărilor, pe care România l-a votat în 2019 la Conferința Generală UNESCO.

    Până în prezent, titlurile și calificările au fost reglementate conform H.G. nr. 577/9 august 2017 privind aprobarea denumirilor calificărilor şi titlurilor conferite absolvenților învățământului universitar de licență, înmatriculați în anul I de studii în anii universitari 2014 - 2015, 2015 - 2016 şi 2016 - 2017.



  • 58,66%: rata de promovare a concursului național de titularizare - sesiunea 2020 (înainte de contestații)
    04 Aug 2020

    Ministerul Educației și Cercetării a publicat pe site-ul titularizare.edu.ro rezultatele obținute de cadrele didactice care au susținut proba scrisă din cadrul concursului pentru ocuparea posturilor didactice din învățământul preuniversitar - sesiunea 2020 (înainte de înregistrarea contestațiilor).

    • Rata notelor peste 7 (șapte) obținute de candidații care au susținut proba scrisă este de 58,66%, superioară rezultatelor consemnate în ultimii trei ani: 46,86% în 2019, 47,40% în 2018, respectiv 45,73% în 2017.
    • 239 de candidați au obținut nota 10, iar 14.269 de candidați au obținut note între 7 și 9,99.
    • La proba scrisă din cadrul concursului național pentru ocuparea posturilor didactice din învățământul preuniversitar s-au prezentat 27.002 candidați din totalul de 30.113 de candidați înscriși.
    • În centrele de evaluare au fost notate 24.732 de lucrări, întrucât: 2.145 de candidați s-au retras din concurs din motive personale sau medicale, în conformitate cu prevederile metodologiei, 32 de candidați au fost eliminați, iar lucrările a 93 de candidați au fost anulate din motive legate de nerespectarea metodologiei. Candidații eliminați pentru fraudă sau tentativă de fraudă nu vor fi repartizați pe posturi didactice în anul școlar 2020-2021.
    • Din promoția curentă, 58,38% dintre candidați au obținut note peste 7 (șapte) - (46,79% în 2019, 46,83% în 2018, respectiv 43,07% în 2017).

    Totodată, menționăm faptul că în următoarele județe s-a înregistrat o rată de promovare (promoția curentă și promoțiile precedente) de peste 64%, astfel: Cluj - 69,66%, Dolj - 65,57%, Brașov - 64,16%. În Capitală, procentul de promovare înregistrat este de 64,43%.

    Contestațiile pot fi depuse la sediile inspectoratelor școlare județene sau transmise prin mijloace electronice în zilele de 4 august, după afișarea rezultatelor, până la ora 21:00, respectiv 5 august, până la ora 12:00. Rezultatele finale se afișează la sediile inspectoratelor școlare județene și pe site-ul menționat anterior, în data de 11 august.

    Pentru angajarea pe perioadă nedeterminată (titularizare), candidații trebuie să obțină la proba scrisă minimum nota 7 (șapte), iar pentru angajarea pe perioadă determinată (suplinire), minimum nota 5 (cinci).

    Repartizarea candidaților pe posturile didactice de predare vacante, publicate pentru angajare pe perioadă nedeterminată, în ordinea descrescătoare a notelor obținute la proba scrisă, se realizează în ședințe publice sau on-line, organizate de către inspectoratele școlare în intervalul 12 - 14 august.

    Detalii suplimentare sunt disponibile în dosarul de presă atașat.



  • Peste 4.300 de candidați au obținut definitivarea și dreptul de practică în învățământul preuniversitar în sesiunea 2020 (rezultate finale)
    03 Aug 2020

    Rata finală de promovare a examenului național pentru definitivare în învățământ (sesiunea 2020), după soluționarea contestațiilor, este 72,45% (în creștere cu 3,28%, comparativ cu rezultatele inițiale - 69,17%). 

    Astfel, din totalul de 6.037 de candidați cu note la proba scrisă, 4.374 de candidați au reușit să obțină, în final, medii mai mari sau egale cu 8 (opt), media minimă de promovare a acestui examen. Precizăm că după susținerea probei scrise din sesiunea 2020, dar înainte de înregistrarea/soluționarea contestațiilor, au fost declarați promovați 4.176 de candidați. 

    Totodată, menționăm faptul că în următoarele județe s-au înregistrat rate de promovare de 80%+:

    • Cluj -  87.46%
    • Vâlcea - 84.90%
    • Dolj - 80,50%
    • Mehedinți - 80%

    În Capitală, procentul de promovare înregistrat este de 76.52%.

    Afișarea rezultatelor finale a avut loc astăzi, 3 august 2020, cu o zi mai devreme față de calendarul inițial, atât în centrele de examen, cât și pe site-ul dedicat: definitivat.edu.ro

    Reamintim că în această sesiune, 6.775 de candidați au avut dreptul de a susține proba scrisă din data de 22 iulie. Au fost prezenți 6.480 de candidați (95,65%). Dintre aceștia, 433 de candidați s-au retras, iar opt candidați au fost eliminați pentru fraudă sau tentativă de fraudă. Două lucrări au fost anulate în centrele de evaluare.

    Pentru a fi declarat promovat, un candidat trebuie să obțină cel puțin media 8 (opt), calculată ca medie ponderată a notelor obținute la toate probele de examen, inclusiv la proba scrisă. Nota la proba scrisă are o pondere de 70% în calculul mediei finale.

    Cadrele didactice promovate dobândesc dreptul de practică în învățământul preuniversitar, acesta fiind, de altfel, și obiectivul acestui examen național.