FLUX DE ȘTIRI
Ministerul Educației Naționale


  • Lansarea Concursului național de desen „Supereroii lui Picurici” (7 octombrie)
    07 Oct 2019

    Ministerul Apelor şi Pădurilor, în parteneriat cu Ministerul Educației Naționale, lansează luni, 7 octombrie 2019, Concursul național de desen „Supereroii lui Picurici”. Competiția este deschisă tuturor elevilor din învățământul primar și gimnazial. Vor fi premiate cele mai bune 10 desene realizate de copii, pe temele propuse de organizatori, cât și cele mai active 10 școli gimnaziale în efortul de educare a celor mici în direcţia protejării apelor. 

    Concursul național de desen se derulează în intervalul 7 octombrie 2019 - 31 mai 2020 și include etape succesive de selecție a participanților, pe două categorii de vârstă:

    • 6-9 ani: elevii claselor pregătitoare și ai claselor I-III
    • 10-13 ani: elevii claselor IV-VI.

    Prima etapă se adresează școlilor gimnaziale, înscrierea acestora fiind deschisă în intervalul 7 octombrie - 8 noiembrie 2019, în limita a maximum 200 de școli, după principiul primului înscris.

    Derularea concursului include mai multe faze de selecție a celor mai talentați copii, publicul fiind invitat de fiecare dată să voteze lucrările preferate, afișate în Galeria disponibilă pe apanoastra.ro/concurs-Supereroii-lui-Picurici.

    Fiecare din școlile înscrise în concurs va desemna câte trei participanți pentru fiecare categorie de concurs. Faza locală va reuni 1.200 de lucrări realizate de tot atâția elevi selecționați de profesorii coordonatori. Dintre aceștia, pentru participarea în faza finală, vor fi aleși 40 de copii la nivel național, câte 20 pentru fiecare categorie de vârstă. Aceștia se vor întrece în creativitate, dar și claritate în exprimarea artistică a unei teme relevante pentru protecția apelor, în cadrul probei finale a concursului programată pentru 30 mai 2020, la București.

    Cei 10 elevi câștigători (câte cinci pentru fiecare categorie), cât și cele 10 cele mai active școli, vor fi premiate în cadrul festivității programate în data de 31 mai 2020. Premiile acordate elevilor constau în laptopuri, tablete, biciclete, participarea în tabere de vară din România, materiale pentru camping. Fiecare din cele 10 cele mai active școli va fi premiată cu un set de echipamente educative IT, constând în laptop, imprimantă, videoproiector și ecran de proiecție.

    Detalii privind derularea competiției și regulamentul concursului sunt disponibile aici.

    Inițiativa face parte din campania națională de conștientizare „APA NOASTRĂ”, lansată la începutul anului 2019 de Ministerul Apelor și Pădurilor, în cadrul proiectului „Controlul Integrat al Poluării cu Nutrienți/CIPN”. Componenta educațională reprezintă o preocupare importantă a campaniei, aceasta incluzând diverse activități atractive dedicate copiilor, care se vor derula până la finalul anului 2021.

    ***

    Proiectul „Controlul Integrat al Poluării cu Nutrienți” este parte a demersurilor Guvernului României de asigurare a implementării Directivei Nitrați, prin care se urmărește reducerea poluării cu nutrienți din surse agricole. Managementul gunoiului de grajd la nivel de comună este o preocupare principală a Proiectului, având în vedere că, la ora actuală, în România sunt peste 3 milioane de ferme mici, de subzistență, care nu au capacitatea de a implementa individual măsurile necesare prevenirii poluării solului și a apei freatice. Proiectul CIPN este în a doua fază, cea de finanțare adițională. Proiectul inițial a demarat în 2008 și s-a încheiat în 2017 și a finanțat un număr de 86 de platforme de management de gunoi de grajd. Finanțarea adițională a proiectului a fost alocată pentru cinci ani, până în martie 2022. În această fază a proiectului vor fi finanțate peste 90 de comunități locale.

    Persoană de contact: Ion Mețiu, Coordonator instituțional UMP CIPN, e-mail ion.metiu@map.gov.ro



  • 4 - 10 octombrie: etapa finală a Concursului Național de proiecte „Săptămâna Mondială a Spațiului - Beneficiile spațiului cosmic pentru omenire”
    04 Oct 2019

    Etapa finală a Concursului Național de proiecte Săptămâna Mondială a Spațiului - Beneficiile spațiului cosmic pentru omenire, organizat în baza protocolului de colaborare încheiat de Ministerul Educației Naționale (MEN) și Agenția Spațială Română (ROSA), coordonatorul național al activităților spațiale din România, este programată în perioada 4 - 10 octombrie.

    Concursul face parte din calendarul competițiilor școlare ale MEN, se adresează elevilor din învățământul preuniversitar și se desfășoară în contextul sărbătoririi „Săptămânii Mondiale a Spațiului/World SpaceWeek/WSW” (4 - 10 octombrie, anual).

    În acest interval are loc, în cadrul unităților de învățământ preuniversitar din care provin echipele înscrise, susținerea/prezentarea celor peste 150 de proiecte înregistrate de formații din 29 de județe și din Municipiul București. De asemenea, se organizează dezbateri pe tema de reflecție a concursurlui recomandată de Asociația Săptămânii Mondiale a Spațiului (WSWA), coordonatorul internațional al evenimentului. Tema din acest an este „Luna: poartă către stele”.

    Obiectivul competiției îl reprezintă utilizarea conceptului de „spațiu cosmic” într-un context creative care să stimuleze atât motivația elevilor pentru studiul disciplinelor STEM (știință, tehnologie, inginerie și matematică), cât şi dezvoltarea competenţelor lingvistice, utilizând metoda CLIL (Content and Language Integrated Learning).

    Echipele sunt formate din 3-5 elevi, coordonate de un cadru didactic. Este încurajată participarea echipelor mixte, alcătuite din elevi de vârste diferite, pentru a se realiza un transfer de cunoștințe între componenții acestora. În egală măsură, este încurajată participarea elevelor, ca viitori oameni de ştiinţă.

    Concursul este coordonat la nivel național de Inspectoratul Școlar al Municipiului București/ISMB și de unitățile școlare desemnate în acest sens: Şcoala Gimnazială nr. 168 din București (nivelurile primar și gimnazial) și Colegiul Tehnologic „Grigore Cerchez” din București (nivelul liceal). Rezultatele vor fi publicate pe site-urile acestor unități de învățământ.

    Alte informații

    „Săptămâna Mondială a Spațiului” a fost proclamată oficial în anul 1999 de către Adunarea Generală a Organizației Națiunilor Unite pentru a aniversa două evenimente importante:

    • 4 octombrie 1957: lansarea primului satelit realizat de om, Sputnik 1, deschizând astfel calea spre explorarea spaţiului
    • 10 octombrie 1967: semnarea Tratatului privind principiile care guvernează activităţile statelor în domeniul explorării şi utilizării pașnice a spațiului cosmic, inclusiv a Lunii și a celorlalte corpuri cerești.

    BIROUL DE COMUNICARE



  • Mesajul Secretarului de Stat Ionel Florian Lixandru cu prilejul ZILEI MONDIALE A EDUCAȚIEI - 5 Octombrie 2019
    04 Oct 2019

    «Din anul 1994, în fiecare an, la 5 octombrie, sărbătorim Ziua Mondială a Educației, prilej pentru a ne arăta încă o dată recunoștința față de toți cei ce trudesc cu pasiune și implicare în formarea, îndrumarea și modelarea generațiilor de tineri, făuritorilor de caractere și idealuri, a celor ce transformă zi de zi actul educației, dintr-unul pragmatic, într-unul sacru, creator.

    Nu putem rezuma în cateva fraze rolul pe care îl ocupă educatorii în societatea de astăzi, dar cu siguranță, recunoștința și considerațiile noastre sunt pe măsura profesionalismului, efortului și dăruirii de care dau dovadă în transmiterea valorilor morale, civice autentice și a luminii cunoașterii, în orientarea tinerilor pe drumul vieții. Constatăm cu bucurie, an de an, că aceaste eforturi au sens, că se multiplică și dau roade care, în final, reușesc să schimbe lumea!

    În anul 2019, UNESCO celebrează această zi lansând o provocare cu tema „Tineri Profesori: Viitorul profesiei“, temă ce promovează meseria de dascăl și actul predării ca profesie de primă alegere pentru tineri. În acest sens, păstrarea și atragerea celor mai strălucite caractere, a celor mai tinere talente în educație trebuie să fie preocuparea centrală a societății, pentru că numai în acest mod, evoluția acesteia e permanentă, rolul profesorului fiind primordial în modificarea viziunii și mentalității unui popor, a unei națiuni. Este esențial ca toți partenerii din procesul educațional să reflecteze asupra modalităților de abordare a tuturor provocărilor cu care se confruntă îndeletnicirea de profesor și să împărtășească din experiența și înțelepciunea lor.

    De asemenea, este necesară o aplecare continuă și atentă asupra statutului cadrelor didactice, asupra standardelor și a competențelor profesionale care trebuie corelate cu tendințele din educație la scară globală.

    Date fiind complexitatea responsabilităților profesorilor și gama de cunoștințe, aptitudini, virtuți și valori etico-morale necesare în actul pedagogic, trebuie să avem în vedere trecerea la un nivel superior al calificării, dar să nu omitem că procesul didactic este implicit un act de predare cu implicare profund sufletească.

    A preda eficient nu înseamnă a apela doar la planuri, metode sau stiluri! A preda înseamnă în primul rând a iubi! Cu alte cuvinte, înseamnă a preda cu bucurie, în deplină libertate, înseamnă acces la instruire de înaltă calitate și oportunități continue de dezvoltare profesională, în special pentru cei ce vor prelua ștafeta de la artizanii acestei meserii. Înseamnă, de asemenea, libertatea de a susține dezvoltarea programelor naționale și autonomia profesională pentru a alege cele mai adecvate metode și abordări care să permită o educație mai eficientă, incluzivă și echitabilă pentru toți!

    Însuși John Dewey afirma: „Educația nu este pregătirea pentru viață. Este viața însăși!”. Este viața în care se întoarce confirmarea măiestriei pedagogice, a dărurii totale și dezinteresate, a reușitei în actul educațional. Martore în acest sens sunt realizările și împlinirea visurilor generațiilor de tineri.

    Tuturor celor implicați în creșterea și educarea tinerei generatii, cât și tinerilor deveniți dascăli, le urez un sincer LA MULȚI ANI, cât mai multe satisfacţii în plan profesional, multă sănătate și putere pentru a transmite mai departe lumina cunoașterii, iubirea de adevăr și frumos,  provocare asumată cu multă responsabilitate și perseverență!»



  • Nouă premii pentru echipa României la Olimpiada Internațională de Limba Franceză (ediția 2019)
    01 Oct 2019

    Palmaresul elevilor români la a V-a ediție a Olimpiadei Internaționale de Limba Franceză (Chișinău, 27 - 30 septembrie) este compus din nouă premiitrei premii Itrei premii II și trei premii III.

    La proba scrisă individuală (nivel B1), Mădălina Sorina Ștefan (Colegiul Național „Frații Buzești” din Craiova) a fost distinsă cu premiul I. La aceeași categorie, Ioana Tuțu (Colegiul Național Pedagogic „Carol I” din Câmpulung Muscel, jud. Argeș) a obținut premiul al II-lea.  

    În cadrul aceluiași nivel de competență (B1), dar la proba orală pe echipe, s-au înregistrat următoarele rezultate: Ioana Tuțu (premiul I)Nicole Robilliard (Liceul Teoretic Gătaia, jud. Timiș) - premiul al II-lea și Mădălina Sorina Ștefan - premiul al III-lea.

    La proba scrisă individuală corespunzătoare nivelului B2, Horia Iorgulescu (Colegiul Național „Ion C. Brătianu” din Pitești) și-a adjudecat premiul al III-lea. În același timp, la proba orală pe echipe (B2), componenții lotului României au obținut un premiu I prin Horia Iorgulescuun premiu II – Teodora Lovin (Colegiul Dobrogean „Spiru Haret” din Tulcea) și un premiu III – Andreea Gînga (Colegiul Național „Petru Rareș” din Suceava).

    Toți membrii echipei sunt laureați ai Olimpiadei Naționale de Limba Franceză 2019 (clasele a X-a - a XI-a). Din delegația țării noastre au făcut parte și profesorii Tatiana Florea (Colegiul Național „Ion C. Brătianu” din Pitești – coordonator/însoțitor) și Constantin Tiron (Colegiul Național „Alexandru cel Bun” din Gura Humorului/inspector la ISJ Suceava - evaluator).

    Formula de desfășurare a concursului conține două probe obligatorii: o probă scrisă individuală (eseu structurat pe o temă dată de maximum 230-250 cuvinte - nivelul B1 și maximum 250-270 de cuvinte - nivelul B2), respectiv o probă orală pe echipe (cerințe: documentare/pregătirea unei dezbateri televizate - nivel B1 și nivel B2).

    Olimpiada Internațională de Limba Franceză din acest an a reunit elevi cu performanțe în acest domeniu din 6 țări membre ale Organizației Internaționale a Francofoniei/OIF (Albania, Armenia, Bulgaria, Macedonia de Nord, Republica Moldova și România). Competiția este înscrisă în programul activităților Biroului Regional al Francofoniei pentru Europa Centrală și Orientală (BRECO) al Organizației Internaționale a Francofoniei.

    BIROUL DE COMUNICARE



  • Descentralizare universitară: cluburile sportive studenţeşti trec în subordinea instituțiilor de învățământ superior
    17 Sep 2019

    Cluburile sportive studenţeşti cu personalitate juridică, înfiinţate, potrivit legii, prin ordin al ministrului Educaţiei Naţionale, vor funcţiona, începând din acest an universitar, în subordinea instituţiilor de învăţământ superior de stat.

    Decizia vizează descentralizarea activității celor 30 de cluburi sportive studențești existente la ora actuală și a fost aprobată în ședința Executivului de astăzi, 17 septembrie, prin modificarea și completarea Hotărârii Guvernului nr. 26/2017 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei Naţionale.

    Precizăm că această reglementare are ca temei Legea nr. 104/2019 pentru modificarea şi completarea articolului 223 din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, care oferă universităților posibilitatea de a prelua cluburile sportive universitare. Anterior acestei modificări, cluburile sportive studențești funcționau în subordinea MEN.

    Hotărârea stabilește și forma de conducere a acestor cluburi. Astfel, directorul, care va avea și calitatea de ordonator terțiar de credite, va fi numit de rector, în urma promovării concursului organizat de instituţiile de învăţământ superior de stat, în maximum 3 luni de la data intrării în vigoare a actului normativ adoptat astăzi.

    Informații suplimentare

    Numirea şi eliberarea din funcţie a directorului se fac prin decizie a rectorului instituţiei de învăţământ superior de stat, în condițiile legii. Directorul clubului încheie cu rectorul instituţiei de învăţământ superior de stat un contract de management pentru o perioadă de patru ani. Până la data organizării primului concurs public, conducerea executivă a clubului sportiv universitar este asigurată de directorul în funcție la data preluării. Bugetul anual al cluburilor sportive universitare din subordinea instituțiilor de învățământ superior de stat va fi aprobat de rector.

    BIROUL DE COMUNICARE